Varför ska vi prata om särskilt begåvade barn?

Kan inte barn bara få vara barn i förskolan? Måste deras intellektuella begåvning ta plats även där? Svaret är att särbegåvade barn inget hellre vill än att lära sig och bli förstådda för den de är. Annars riskerar dessa barn bli en utmaning för verksamheten, i synnerhet särskilt begåvade barn med diagnos. Därför måste vi ha kunskap och verktyg för hur vi kan upptäcka dessa barn och sätta in rätt åtgärder för att garantera deras lärandeutveckling och välmående.

 

Nu har du som arbetar som barnskötare och förskollärare i förskolan möjlighet att lyssna till Mona Liljedahl om hur du kan: 

  • uppmärksamma och identifiera särskild begåvning hos barn 
  • jobba med barn som har särskild begåvning 
  • få ökad kunskap om särskild begåvning tillsammans med diagnos eller specifika svårigheter, s.k. Twice Exceptional.

Här kan du ladda ner Mona Liljedahls presentation från föreläsningen (öppnas som pdf i nytt fönster): ladda ner dokumentationen.

För att titta i helskärmsläge, klicka på den lilla symbolen med de fyra pilarna i det nedre högra hörnet av filmspelaren. Om du har problem med uppspelningen nedan kan du istället se filmen på Vimeo.com.

Filmen är upphovsrättsskyddad och får inte spridas vidare.

Mer om och med Mona Liljedahl

Mona Liljedahl är leg. gymnasielärare i svenska och engelska och arbetar sedan många år som specialpedagog i grundskolan. Hon är medförfattare till Skolverkets handledningsmaterial Särskilt begåvade elever och har tidigare skrivit böcker om hur man kan upptäcka särskilt begåvade barn och elever. Klicka på respektive produkt nedan för att läsa mer.

Vi vill också passa på att tipsa om vår temasida om särbegåvade barn i förskolan.

Foto på Mona av Peter Eriksson.