Processutbildning för förskolan om språkutvecklande arbetssätt

En stor del av människans utveckling kommer ur vår förmåga att kommunicera med varandra. Vi är beroende av språk. För att ge dig verktyg i ditt uppdrag att utveckla barnens språk erbjuder vi en processutbildning där språket har en central roll.

Alla pedagoger har nu samma kunskapsgrund att stå på, de har en större medvetenhet och ett annat förhållningssätt till språkutvecklande arbetssätt.

Rektor Annica Lagander, Bankeryds förskoleområde i Jönköping, om Gothia Kompetens processutbildning. Läs hela intervjun här med rektor Annica Lagander.

Förskolans läroplan lägger vikt vid att stimulera barnens språkutveckling i svenska, ta tillvara deras nyfikenhet och intresse för att kommunicera på olika sätt. De ska också erbjudas en stimulerande miljö där de får förutsättningar att utveckla sitt språk genom samtal och högläsning. Barn med andra modersmål än svenska ska också få möjlighet att utveckla det.

För att ge dig verktyg i ditt uppdrag att utveckla barnens språk erbjuder vi en processutbildning där språket har en central roll. Utbildningen ger dig både teoretisk och praktisk kunskap om språkutvecklande arbetssätt.

Varför en utbildning om språkutvecklande arbetssätt i förskolan?

  • För att barnen ska utveckla ett rikt och varierat språk. 
  • Språket är en förutsättning för att kommunicera, och formar barnens hjärna, deras tänkande och förutsättningar i livet. 
  • Öka barnens förståelse för det som förmedlas exempelvis genom litteratur genom stärkt litteracitet.
  • Leva upp till läroplanens skrivningar om vikten av att främja barns språkutveckling.
  • Språk är en demokratisk rättighet.
  • Stärka barns självförtroende och trygghet.
  • Förankra språkutvecklingsarbetet i kollegiet för att öka kvaliteten i arbetet.

Om processutbildningen Språkutvecklande arbetssätt i förskolan

Utbildningen sker på plats i förskolan. Gothia Kompetens ger under hela utbildningen stöd till förskolans egna processledare att leda kollegialt lärande och driva utbildningen framåt. Olika ämnesexperter föreläser digitalt eller fysiskt om språkutveckling. 

Vid varje tillfälle delas en arbetsuppgift/övning ut. Den arbetar deltagare med på hemmaplan både individuellt och i grupp mellan varje tillfällena. Utvalda processledare i förskolan leder de kollegiala träffarna och stöttar kollegorna. Processledarna får inledningsvis en kurs i processledning och kollegialt lärande.

En enkät om förväntningar går ut till samtliga deltagare inledningsvis och mot slutet utvärderas utbildningen. Vid längre utbildningar genomförs en enkät om arbetsprocessen i mitten av utbildningen.

Tidsåtgång
Utbildningen sträcker sig över minst en termin, med förslagsvis tre föreläsningar med arbetsuppgifter och träffar för kollegialt arbete mellan varje föreläsning. Alternativt pågår utbildningen över två terminer med fler föreläsningar och mer tid att genomföra olika arbetsuppgifter.

Material till utbildningen Språkutvecklande arbetssätt i förskolan
Beroende på val av föreläsningar finns böcker eller artiklar som utgångspunkt för processutbildningen. Allt annat material som behövs för att genomföra processutbildningen finns samlat på en digital plattform.

Sök statsbidrag

Du vet väl om att du kan söka statsbidrag för att arbeta med kompetensutveckling av förskolepersonal i språkutvecklande arbetssätt?

Sök bidrag på Skolverket.se


Loggor: Facebook, Instagram och LinkedIn
Mer från Gothia Kompetens Förskola finns på:
FacebookInstagramLinkedIn


Kuvert - symbol för Gothia Kompetens nyhetsbrevPrenumerera på vårt nyhetsbrev för att hålla dig uppdaterad.

Kontaktuppgifter

Kontakta gärna Binjamin för vidare diskussion om hur en utbildning kan se ut för er:
binjamin.bektasevic@gothiakompetens.se / 070-1937516

Processutvecklande utbildning förmedlar kunskaper OCH skapar en utvecklingsprocess som gör att varje individ utvecklas både personligen och kunskapsmässigt, långt efter det att utbildningen är avslutad. Språkutvecklande arbetssätt i förskolan är ett exempel på de utbildningar vi erbjuder inom Gothia Processutbildning - Förskola.