Högläsning och berättande i förskolan
Ämnesexperter: Karolina Larsson och Ann S. Pihlgren
Strategier och konkreta verktyg för hur pedagoger som språkliga förebilder kan arbeta med högläsning och berättande i förskolans undervisning
Högläsning och berättande av hög kvalitet har flera goda effekter på barns språkutveckling. Barnens ordförråd, grammatik och språkförståelse utvecklas och en grund för barnens läs- och skrivinlärning etableras. Genom att barnen får uppleva berättelser i tal- och bokform bjuder vi in dem till gemensamma fantasivärldar och upplevelser som vidgar deras föreställningsförmåga. Barnen lär sig nya ord och begrepp genom att lyssna på och samtala om böcker och berättelser.
Tips! Kostnadsfritt digitalt informationsmöte
Nya skrivningar i läroplanen väntas kring högläsning och samtal. Vi har processutbildningar som hjälper er att säkra hög kvalitet i det arbetet. Välkommen att delta på vårt kostnadsfria informationsmöte.
Den 30 maj bjuder vi in rektorer och verksamhetsutvecklare i förskolan till ett möte med oss på Gothia Kompetens då vi berättar om våra processutbildningar som ger er verktyg för ett språkutvecklande arbetssätt med högläsningens och samtalets roll i fokus.
I förskolans läroplan (Lpfö18) står det att: “barnen ska erbjudas en stimulerande miljö där de får förutsättningar att utveckla sitt språk genom att lyssna till högläsning och samtala om litteratur och andra texter”.
För att högläsning och berättande ska främja den språkutvecklande undervisningen i förskolan krävs en medveten strategi med noggranna förberedelser och tydliga mål.
Denna utbildning bidrar med strategier och konkreta verktyg för hur pedagoger som språkliga förebilder kan arbeta med högläsning och berättande i undervisningen.
Varför en processutbildning om högläsning och berättande?
- Ni får kunskap om hur ni framför högläsning och berättande på ett engagerande sätt som kan stärka barnens språkliga och kommunikativa förmågor, förmågan till självinsikt och en positiv lärandeidentitet.
- Ni får kunskap om den nyckelroll ni har som språkliga förebilder i barnens utbildning.
- Ni får verksamma strategier för hur ni genom samtal, högläsning och berättande ger barnen möjlighet att lära sig nya ord, uttryck och språkliga strukturer, vilket breddar deras ordförråd och förbättrar deras förmåga att uttrycka sig, samt lägger grunden för deras framtida läs- och skrivkunnighet.
- Ni får praktiska och konkreta verktyg för hur ni kan stimulera barns fantasi och kreativa tänkande vilket är grundläggande för problemlösning och innovativt tänkande.
- Ni får verktyg för hur ni genom berättelser kan skapa gemensamma minnen och stärka gemenskapen. Samt ge barn möjlighet att utforska olika känslor och lära sig om sociala relationer genom berättelserna.
- Ni får möjlighet att diskutera erfarenheter av den språkutvecklande undervisningen med kollegor och lära av varandra.
Vill du veta mer?
Kontakta Kalle eller Binjamin för att prata om hur en utbildning kan se ut för just er:
kalle.edenvik@gothiakompetens.se
070-7104312
binjamin.bektasevic@gothiakompetens.se
070-1937516
Mer från Gothia Kompetens Förskola finns på:
Facebook • Instagram • LinkedIn
Prenumerera på vårt nyhetsbrev för att hålla dig uppdaterad.
Moduler
Processutbildningen Högläsning och berättande i förskolan består av totalt tre moduler.
Mer om Om processutbildningen Högläsning och berättande i förskolan
Utbildningen sker på plats i förskolan. Gothia Kompetens ger under hela utbildningen stöd till förskolans egna processledare att leda kollegialt lärande och driva utbildningen framåt. Ämnesexperter föreläser digitalt och kan även bistå med handledning under utbildningens gång.
Vid varje tillfälle delas en arbetsuppgift/övning ut. Den arbetar deltagare med på hemmaplan både individuellt och i grupp mellan varje tillfällena. Utvalda processledare i förskolan leder de kollegiala träffarna och stöttar kollegorna. Processledarna får inledningsvis en kurs i processledning och kollegialt lärande.
En enkät om förväntningar går ut till samtliga deltagare inledningsvis och mot slutet utvärderas utbildningen.
Tidsåtgång
Utbildningen sträcker sig över minst en termin, med tre föreläsningar med arbetsuppgifter och kollegiala lärträffar mellan varje föreläsning.
Material till utbildningen
Allt material som behövs för att genomföra processutbildningen finns samlat på en digital plattform. Böckerna Språklig förebild i förskolan och Samtala om högläsning och berättande i förskolan är utgångspunkt för processutbildningen.
Vi är med hela vägen
Processutbildningen sker på plats i förskolan. Gothia Kompetens ger under hela utbildningen stöd till förskolans egna processledare att leda de kollegiala lärträffarna och driva utbildningen framåt.
Processutbildningens ämnesexperter
Karolina Larsson är leg. logoped och doktorand i logopedi vid Lunds universitet. Hon arbetar som språk-, läs- och skrivutvecklare i Halmstads kommun och driver företaget Ut med språket AB, där hon anlitas som föreläsare, skribent och konsult inom språk-, läs- och skrivutveckling. Karolina är författare till ett flertal fack- och barnböcker, bland andra Språklig förebild i förskolan.
Karolina Larsson har gästat Förskolesnacket för att prata om pedagogens roll i förskolans språkutvecklande arbete: titta på Förskolesnacket på Vimeo.
Ann S. Pihlgren är fil.dr. och forskningsledare vid Ignite Research Institute. Hon har tidigare arbetat som lärare, rektor, förvaltningschef, kvalitetsutvecklare, universitetslektor, skolpolitiker, studierektor och ansvarig för fritidslärarutbildningen vid Stockholms universitet. Barns tänkande, språk och samspel är hennes huvudsakliga forskningsintressen. Ann är författare till ett flertal böcker bland annat Samtala om högläsning och berättande i förskolan.
Kontaktuppgifter
Kontakta gärna Binjamin eller Kalle för vidare diskussion om hur en utbildning kan se ut för er:
binjamin.bektasevic@gothiakompetens.se / 070-1937516
kalle.edenvik@gothiakompetens.se / 070-7104312
Processutvecklande utbildning förmedlar kunskaper OCH skapar en utvecklingsprocess som gör att varje individ utvecklas både personligen och kunskapsmässigt, långt efter det att utbildningen är avslutad. Processutbildningen Undervisning ute är ett exempel på de utbildningar vi erbjuder inom Gothia Processutbildning - Förskola.