Agnes Mellstrand - författare och föreläsare på Gothia Kompetens | © Gothia Kompetens
Intervju med leg. psykolog Agnes Mellstrand

Hur kan jag hantera och bemöta psykisk ohälsa bland medarbetarna?

Som chef har jag ansvar för arbetsmiljön och mina medarbetare. Det som blir utmanande är när mina medarbetare har privata problem och mår psykiskt dåligt. Som arbetsgivare och chef vill jag ge stöd, visa förståelse och stötta medarbetaren i arbetet. Men hur gör jag när jag ser att det psykiska måendet eller den privata situationen spiller över på arbetet? När min medarbetare inte längre kan fullfölja sitt uppdrag som lärare på bästa sätt?

Stolt lärare i sitt klassrum | © Johnér Images / Getty Images
Intervju med skolledningen på Almåsskolan och Valåsskolan

”Lektionsdesign är ett förhållningssätt”

Lärarna på Almåsskolan och Valåsskolan i Lindome har under läsåret 2023/2024 gått en processutbildning i lektionsdesign med differentierad undervisning. Det har lett till ett ökat fokus på pedagogiska samtal i arbetslagen och en ökad engagemangsnivå och trivsel hos eleverna. Det säger rektorerna Linda Svensson, Sofi Ljungholm och Ann-Louise Rantanen som tog initiativ till processutbildningen.

Linnea Lindquist - författare och föreläsare på Gothia Kompetens | © Gothia Kompetens
Intervju med Linnea Lindquist

Går det att ha en flexibilitet i skolans undervisning?

Vi har en läroplan med kunskapsmål som ska följas och bedömning och betyg ska sättas. Samtidigt har vi elever som behöver få stanna upp i vissa basfärdigheter, elever vi behöver fånga upp och ge chans att fokusera på läsinlärning och diskutera samhälls- och värderingsfrågor. Risken är annars att tappa dem helt – utan behörighet till gymnasiet och med fara att hamna utanför samhället. Hur kan vi lösa det i skolan?

Hur lyckas man skapa ett systematiskt kvalitetsarbete som ger resultat? | © Gothia Kompetens
Intervju med Gunilla Briselius och Malin Ullman

Hur lyckas man skapa ett systematiskt kvalitetsarbete som ger resultat?

Systematiskt kvalitetsarbete i skolan kan vara svårt. Ofta blir kvalitetsarbetet något som genomförs någon gång då och då och i allmänna ordalag utan tydlig koppling till den egna undervisningen. Så hur ska man göra för att lyckas skapa ett hållbart systematiskt kvalitetsarbete som lever upp till namnet och som blir relevant för skolan och lärarna?

Johan Österås, förstelärare i svenska och engelska åk 6–9 | © Gothia Kompetens
Intervju med Johan Österås, förstelärare i svenska och engelska åk 6–9

”Diskussioner om undervisning höjer vår professionalitet som lärare”

"Jag har både fått lära, prova och göra själv, samtidigt som jag lyssnat på mina kollegor, sett hur de har utfört verkstäder och vad de tagit med sig av sina erfarenheter. Det har varit givande och kittat ihop oss som lärarkår."

Friskolan Asken i Strängnäs har låtit samtliga lärare utbildas i lektionsdesign och differentierad undervisning under höstterminen 2023 och vårterminen 2024. Friskolan Asken är en 4–9 skola där Johan Österås är förstelärare i svenska och engelska. Under processutbildningen har Johan varit en av fyra processledare vilket innebär att driva arbetet framåt i kollegiet och leda utbildningens lärverkstäder.

Anna Bengtsson, Ida Necovski och Maria Kempe Olsson - Gothia Kompetens | © Erik Hellquist
Intervju med Anna Bengtsson, Ida Necovski och Maria Kempe Olsson

Integrera elevhälsan på ett naturligt sätt i skolans arbete

Hur gör man för att skapa en organisation där elevhälsan är en naturlig och integrerad del i skolans arbete? Det vet Anna Bengtsson, Maria Kempe Olsson och Ida Necovski. För tio år sedan skapade de modellen EHM-elevhälsomötet – ett verktyg för att arbeta främjande, systematiskt och tvärprofessionellt med elevhälsoarbetet. Modellen har sedan dess använts i många skolor och visat sig vara framgångsrik.

Ann S. Pihlgren - författare och föreläsare på Gothia Kompetens
Intervju med Ann S. Pihlgren

Fritidshemmens viktiga uppdrag att skapa ett likvärdigt lärande

Fritidshemmen har ett viktigt samhällsuppdrag att skapa ett likvärdigt lärande för eleverna. För att åstadkomma det behövs ett större fokus på en mer likvärdig undervisning menar Ann S. Pihlgren, fil.dr och forskare.

– Vi ska skapa samma möjligheter för alla elever att klara sig vidare i livet så att de med tiden kan skaffa sig en försörjning, ett lyckligt liv och kunna delta i samhället och demokratin.

 

Johanna Jozic och Sandra Vidic Arvidsson - författare på Gothia Kompetens | © Gothia Kompetens
Intervju med Sandra Vidic Arvidsson och Johanna Jozic

Så kan dokumentationen underlättas för lärarna

Dokumentationsbördan för lärare är hög och slukar mycket tid. Trots material och instruktioner från myndigheter är det många lärare som tycker det är otydligt hur dokumentationen ska gå till.
– Vi behöver få lärarna att räcka till. Dokumentationsbördan växer, det tar mycket tid och går ut över lärarnas undervisning.

Kim Norman om skolors säkerhetsarbete: ”Vi behöver bygga upp en mental förberedelse.” | © Gothia Kompetens
Intervju med Kim Norman

Kim Norman om skolors säkerhetsarbete: ”Vi behöver bygga upp en mental förberedelse.”

Skolattacker. Pågående dödligt våld. Det är ord vi inte ens vill låta tanken snudda vid. Ändå är det nödvändigt. Kim Norman är före detta polis och har de senaste åren arbetat med skolors säkerhetsarbete. Nu har han skrivit boken Handbok vid skolattacker – om pågående dödligt våld (PDV) för att ge stöd till skolornas säkerhetsarbete.

Linnea Lindquist - författare och föreläsare på Gothia Kompetens | © Gothia Kompetens
Intervju med Linnea Lindquist

”Det går att vända en skola även om du har alla odds mot dig.”

Ett par bekväma tofflor, en god portion tålamod och ett löfte till både elever och lärare om att hon skulle stanna kvar. Det var starten för Linnea Lindquist när hon började som rektor på Hammarkullsskolan i Göteborg för sju år sedan. Skolan brottades med hög omsättning bland lärarna, våld mellan eleverna och oroligt i klassrummen. Nu har hon lyckats vända utvecklingen och här berättar hon vad som krävs för att för att ge eleverna möjligheter att lyckas.

Per Fagerström - författare på Gothia Kompetens | © Per Fagerström / Tobias Guldstrand
Intervju med Per Fagerström, lärare och skolutvecklare

Kollegialt lärande – så blir det ett kraftfullt verktyg

– Det har gått en smula inflation i begreppet kollegialt lärande. Alla diskussioner och workshops inom skolan är inte kollegialt lärande, säger Per Fagerström, lärare och skolutvecklare. 

Kollegialt lärande har blivit en erkänd framgångsfaktor för att utveckla undervisningen och elevernas lärande. Men vad är det egentligen och hur gör man för att det ska fungera? Per Fagerström utbildar och handleder lärare i kollegialt lärande för Göteborgs stad och Karlstads universitet och har nu skrivit en praktisk bok i ämnet.