Kan barn bli demokratiska samhällsmedborgare om de inte kan läsa, skriva och räkna?

Vi har en läroplan med kunskapsmål som ska följas och bedömning och betyg ska sättas. Samtidigt har vi elever som behöver få stanna upp i vissa basfärdigheter, elever vi behöver fånga upp och ge chans att fokusera på läsinlärning och att diskutera samhälls- och värderingsfrågor. Risken är annars att tappa dem helt – utan behörighet till gymnasiet och med fara att hamna utanför samhället.

Hur kan vi lösa det i skolan?

Linnea Lindquist svarar:

– Det enkla svaret är: det kan vi inte. Läroplanen är full med skrivningar om elevinflytande och att skolan ska arbeta med värdegrund och samhällsfrågor. Vi ska rusta eleverna till att bli demokratiska samhällsmedborgare. Det är en viktig uppgift. 

Den fråga vi bör ställa oss är: kan ett barn bli en demokratisk samhällsmedborgare om de inte kan läsa, skriva och räkna?

Jag arbetar på lågstadiet och jag brukar lite högfärdigt säga att jag arbetar på det viktigaste stadiet. Det är på lågstadiet vi lägger grunden för elevernas fortsatta lärande och utveckling.

Jag arbetar på lågstadiet och jag brukar lite högfärdigt säga att jag arbetar på det viktigaste stadiet. Det är på lågstadiet vi lägger grunden för elevernas fortsatta lärande och utveckling. Det är därför vi måste fokusera på faktakunskaper. Eleverna måste lära sig att läsa, både den tekniska läsningen och att bli självständiga, reflekterande läsare. De måste lära sig grundläggande matematik och framför allt måste de lära sig att tolka och värdera källor. Det är först när eleverna är läsare som de kan diskutera samhälls- och värderingsfrågor. Det är när eleverna har faktakunskaper om samhället och styrelseskick som vi kan börja prata om samhället och världen.

Det viktigaste vi kan göra i skolan är att tidigt sätta in intensivträning för de elever som inte kommer i gång med sin läsning.

Det viktigaste vi kan göra i skolan är att tidigt sätta in intensivträning för de elever som inte kommer i gång med sin läsning. Att kunna läsa handlar inte enbart om att avkoda och sätta ihop ljud till ord. Det är i läsningen eleverna får perspektiv, allmänbildning och det är genom litteraturen de får syn på värderingar och sätt att tänka om samhället och omvärlden. Det är där arbetet med värderingarna har sin början.

Några råd på vägen från Linnea Lindquist 

  • Fokusera på grunduppdraget, att lära elever att läsa. 
  • Organisera undervisningen utifrån målet att skolan ska vara en läsande skola. Hur man kan organisera undervisningen kan du läsa i boken Att vända en skola – en rektors erfarenheter
  • Rensa bland lärarnas arbetsuppgifter för att de ska kunna fokusera på kärnuppdraget.
  • Organisera raster och ställtider för att främja samtal med eleverna. Det är ofta i spontana diskussioner som spännande ämnen avhandlas.

Foto av Marcus Gustafsson

Om Linnea Lindquist

Linnea Lindquist - författare och föreläsare på Gothia Kompetens | © Gothia Kompetens

Linnea Lindquist är utbildad lärare i samhällskunskap, religion och filosofi. Hon arbetar som biträdande rektor på Hammarkullsskolan, en kommunal F–3-skola i ett särskilt utsatt område i Göteborg. Linnea är en välkänd röst i skoldebatten där hon fokuserar på ett likvärdigt skolsystem, grundskolans finansiering, skolval, etableringsrätt och kommunala budgetar.

Linnea Lindquist är aktuell med boken Att vända en skola – en rektors erfarenheter och en kurs med samma namn.


Loggor: Facebook, Instagram och LinkedIn | © Facebook, Instagram och LinkedIn
Mer från Gothia Kompetens Skola finns på:
Facebook • Instagram • LinkedIn


Kuvert - symbol för Gothia Kompetens nyhetsbrev | © Gothia KompetensPrenumerera på vårt nyhetsbrev för att hålla dig uppdaterad.

Linnea Lindquist - författare och föreläsare på Gothia Kompetens | © Gothia Kompetens

"Det går att vända en skola även om du har alla odds mot dig."

När Linnea Lindquist började som rektor på Hammarkullsskolan i Göteborg brottades den med hög omsättning bland lärarna, våld mellan eleverna och oroligheter i klassrummen. Linnea har lyckats vända utvecklingen och här berättar hon vad som krävs för att för att ge eleverna möjligheter att lyckas.

Läs intervjun med Linnea Lindquist

Kim Norman - författare och föreläsare på Gothia Kompetens | © Gothia Kompetens

”Vi behöver bygga upp en mental förberedelse.”

– Vi behöver se till att säkerhetsarbetet i skolan sker systematiskt och kontinuerligt samt fånga upp psykisk ohälsa och hantera oro kring elever.
Intervju om skolattacker och pågående dödligt våld (PDV) med Kim Norman, före detta polis som de senaste åren arbetat med skolors säkerhetsarbete.

Läs intervjun med Kim Norman