Kommunikation och samspel bildar grunden för relationer, inte minst i förskolans värld

Som barnskötare, förskollärare och rektor har du en viktig roll i att skapa en utbildning där dessa färdigheter är hörnstenar för både barn och medarbetare. Kommunikation sträcker sig långt bortom ord, den omfattar ansiktsuttryck, kroppsspråk och tonfall. Dessa nyanser skapar den väv av förståelse och samhörighet som binder oss samman. Lyhördhet och empati är primära i detta sammanhang. Det handlar om att lyssna aktivt på vad andra säger och försöka sätta sig in i deras perspektiv.

Genom att främja effektiv kommunikation och positiva samspelsbeteenden kan vi skapa en miljö där människor kan växa, förstå varandra bättre och bygga starkare och mer meningsfulla relationer.

På denna temasida kan du läsa om olika aspekter av kommunikation, samspel och feedback. Du får tips för vad du kan tänka på i kommunikation med vårdnadshavare, hur du kan planera för de mer utmanande samtalen. Allt tänkt som ett stöd för dig att förstå och bli förstådd i den komplexa värld vi lever i.

Malin Ring
Affärsområdeschef Förskola, chefredaktör Förskoletidningen, Gothia Kompetens


Loggor: Facebook, Instagram och LinkedIn
Prenumerera på vårt nyhetsbrev för att hålla dig uppdaterad.
Mer från Gothia Kompetens Förskola finns på:
FacebookInstagramLinkedIn

Kontaktuppgifter

Malin Ring - Gothia Kompetens

Malin Ring
malin.ring@gothiakompetens.se
08-462 26 07

Kommunikation i förskolan
Alla barn har rätt att bli lyssnade på, men de behöver också kunna lyssna på andra. Då är chansen större att nå fram till andra, men också att ta in andras budskap. Som pedagoger kan vi lära ut lyssnandets konst och föregå med gott exempel.
Läs artikeln om effektiv och respektfull kommunikation

Svåra samtal i förskolan
Att utföra svåra samtal är för de flesta en jobbig utmaning, men få saker blir bättre av att de skjuts upp. Det är bättre att ta upp problemen så snart som möjligt. Det gäller bara att förbereda sig ordentligt.
Konkreta tips på hur du hanterar svåra samtal

Så möter du vårdnadshavaren på bästa sätt
Föräldrar som har synpunkter på allt ifrån sovstund till vilken mat som serveras. Konflikter och vårdnadstvister. Relationen med vårdnadshavarna är inte alltid enkel. Allt handlar om att bygga tillit.
Läs artikeln om tillit på forskoletidningen.se

Respektfulla möten med motiverande samtal
Ett empatiskt förhållningssätt och en reflekterande samtalsstil kan bidra till goda relationer och välfungerande samarbete med barn, föräldrar och kollegor. Med fokus på styrkor och kapacitet ger MI-metoden möjligheter och förutsättningar att utvecklas.
Läs artikeln om respektfulla möten på forskoletidningen.se

Kommunikation med vårdnadshavare i förskolan
Här bjuder Förskoletidningens chefredaktör Malin Ring på strategier för att kommunicera med vårdnadshavare i förskolan på sätt som främjar god samverkan.
Tips på god kommunikation med vårdnadshavare

Samtal i det lilla skapar förtroende
En välfungerande samverkan mellan pedagoger och föräldrar är central för att barn ska ha det bra i förskolan: ”Att lägga lite extra krut på att möta upp vid lämning och hämtning är en investering som bär frukt under resten av året."
Läs "Samtal i det lilla skapar förtroende" på forskoletidningen.se

Dialogen ökar delaktigheten
I Norrgårdens förskola arbetar man med dialogmöten som en del av förskolans föräldrasamverkan. När mötena blev digitala under pandemin kunde fler delta.
Läs artikeln "Dialogen ökar delaktigheten" på forskoletidningen.se

Tydlighet vinner mot orimliga krav​
Genom ett bra bemötande med saklig information, öppna frågor, sammanfattningar och ett varsamt kritiskt granskande av argument kan förskolan bemöta föräldrar med ett rättshaveristiskt beteende. Att tillmötesgå orimliga krav lönar sig sällan och förskolan ska alltid hålla fast vid sin uppgift och målsättning och inte bli för undfallande.
Läs artikeln om bemötande på forskoletidningen.se