Handboken som ger svar på vanliga frågor om betygssättningen i grundskolan

Betygssättning är komplext och kräver kunskap, tillit och handlingsutrymme. Pernilla Lundgren och Anna Karlefjärd är experter inom bedömning och betygssättning och har nu skrivit boken Betyg i grundskolan – en handbok för att ge lärare konkret stöd.

Pernilla Lundgren och Anna Karlefjärd menar att betygssättningen sedan 2011 blivit alltmer en mekanisk avprickning där lärarna lägger mycket tid på att samla in underlag och motivera betyg – tid som de i stället borde kunna lägga på undervisning.

– Det hoppas vi kunna ändra på genom att ge svar på vanliga frågor och tydliggöra handlingsutrymmet i betygssättningen och kopplingen mellan undervisning, bedömning och betygsättning, säger Pernilla Lundgren och Anna Karlefjärd, som båda har stor erfarenhet av bedömnings- och betygsfrågor.

Pernilla Lundgren är tidigare lärare och forsknings- och utvecklingsansvarig på Stockholm stads utbildningsförvaltning. Hon var expert i Betygsutredningen och skrev en forskningsöversikt om betyg och som undervisningsråd på Skolverket ansvarade hon för att ta fram Allmänna råd om betyg och betygssättning. Anna Karlefjärd, tidigare gymnasielärare och nu anställd vid Karlstads universitet där hon har forskat om lärares styrdokument & bedömning. Det ger dem ett unikt perspektiv på styrdokument, forskning och undervisning som de nu delar med sig av i boken Betyg i grundskolan.

Boken baseras på frågor de har stött på under åren de har arbetat med bedömnings- och betygsfrågor och synliggör det hantverk som betygssättning är. Författarna varvar korta svar med resonerande texter för att belysa de avvägningar som en lärare behöver göra.

Vi vill att lärarna ska kunna stå stadiga i den komplexa betygssättningen.

– Vi vill att lärarna ska kunna stå stadiga i den komplexa betygssättningen. Jag hoppas att vi kan stärka lärarna i deras professionalitet och att de kan lita på sina avvägningar, säger Pernilla Lundgren och pekar på att läraryrket till stor del bygger på tillit och handlingsutrymme.

Det är en tillit till att lärare bäst avgör hur undervisningen ska utformas och tillit till att lärare har kompetens att fatta beslut kring betyg utifrån styrdokumenten. Många av de lärare Pernilla Lundgren och Anna Karlefjärd träffar vid föreläsningar om bedömningsfrågor vittnar om en känsla av att inte vara betrodda. Rädslan att bli ifrågasatt kan göra att betygssättningen upplevs som stressande och svår. Det leder också till att många lärare efterfrågar tydliga riktlinjer och ”rätta svar” i relation till de regleringar som handlar om betyg.

Du som undervisar eleven är också den som är bäst lämpad att sätta betyg. Var trygg i det.

– Det leder till osäkerhet och att orimligt mycket tid ägnas åt att samla in underlag och att motivera betygen, säger Anna Karlefjärd och Pernilla Lundgren som hoppas att boken ska kunna stärka lärarna i vetskapen om att det är de som har kompetens att bedöma och betygsätta.

– Du vet vad du tänkte med undervisningen och det underlag du har samlat in. Du som undervisar eleven är också den som är bäst lämpad att sätta betyg. Var trygg i det.

Ur innehållet i handboken Betyg i grundskolan:

  • Vem får sätta betyg?    
  • Kan betyg ändras eller överklagas?    
  • Betygs- och bedömningsunderlag    
  • Giltiga och tillförlitliga bedömningar    
  • Tolka betygskriterier    
  • Sammantagen bedömning – att titta på delar och helhet
  • Betyg på enskilda uppgifter
  • Betygssamtal

Av Helén Kim Sörensdotter, Gothia Kompetens
Foto av Marcus Gustafsson

Om författarna

Pernilla Lundgren - författare och föreläsare på Gothia Kompetens | © Gothia Kompetens

Pernilla Lundgren är föreläsare om bedömningsfrågor och tidigare lärare, forsknings- och utvecklingsansvarig på Stockholm stads utbildningsförvaltning och undervisningsråd på Skolverket. Hon har arbetat med bedömnings- och betygsfrågor i över tio år och är en av Sveriges främsta experter inom området.

Anna Karlefjärd - författare och föreläsare på Gothia Kompetens | © Gothia Kompetens

Anna Karlefjärd är föreläsare och utbildningsledare vid rektorsutbildningen vid Karlstads universitet och tidigare lärare och utvecklingschef. Hon har en fil.lic. och är expert på bedömning inom skolan med spetskompetens inom skolans styrdokument, skolans dokumentation samt betyg- och bedömning.


Loggor: Facebook, Instagram och LinkedIn
Mer från Gothia Kompetens Skola finns på:
Facebook • Instagram • LinkedIn


Kuvert - symbol för Gothia Kompetens nyhetsbrevPrenumerera på vårt nyhetsbrev för att hålla dig uppdaterad.

John Steinberg - författare och föreläsare på Gothia Kompetens

Så kan din handledning hjälpa eleven till ett bättre lärande

Att handleda och stötta eleverna är en viktig del av undervisningen. Men hur kan du stödja på ett sätt som hjälper eleven bäst framåt? John Steinberg, fil.dr. i pedagogik, menar att vi behöver lägga större fokus på att förstå elevens lärande för att kunna anpassa vår handledning.

Läs intervjun med John Steinberg

Närbild på skolelev bakifrån under en lärarledd lektion

Lektionsdesign för en undervisning som inkluderar alla elever

– Vi vill se en undervisning som bygger på att alla elever är inkluderade. Ett viktigt steg för att nå dit är att låta alla lärare på skolan utbildas i differentierad undervisning genom lektionsdesign. Det har förändrat deras arbetssätt och förbättrat alla elevers förutsättningar i sin kunskapsutveckling.

Läs intervjun med rektor Susanne Lundberg och biträdande rektor Pia Swärdh