Vikarie eller nyanställd i förskolan
Kunskap och inspiration för dig som är vikarie eller nyanställd
En sida för dig som är vikarie eller nyanställd i förskolan
Som ny i förskolan är målet att snabbt sätta sig in i förskolans verksamhet för att skapa en trygg och fungerande undervisningsmiljö för barnen. Men det är vanligt att bli osäker på vilka regler och förhållningssätt som egentligen gäller i en förskola.
Den här sidan är skapad för dig som är vikarie eller nyanställd i förskolan, för att du ska känna dig förberedd och stärkt inför en ny dag på jobbet.
Börja gärna med att ladda ner vår tipslista inför din första dag på jobbet och Förskolans läroplan på Skolverket.se.
Varmt välkommen till förskolan!
Malin Ring
Affärsområdeschef Förskola, chefredaktör Förskoletidningen, Gothia Kompetens
Prenumerera på vårt nyhetsbrev för att hålla dig uppdaterad.
Mer från Gothia Kompetens Förskola finns på:
Facebook • Instagram • LinkedIn
Kontaktuppgifter
Malin Ring
malin.ring@gothiakompetens.se
08-462 26 07
Vikariehandboken
Den här handboken vänder sig till dig som ska börja arbeta i förskolan som vikarie eller nyanställd.
I den här kostnadsfria handboken beskrivs kortfattat och konkret hur förskolan styrs och är organiserad och hur en vanlig dag kan se ut. För att du ska känna dig förberedd och göra ett bra jobb tar boken upp de förväntningar och krav som ställs på dig. Den belyser också annat som är viktigt att vara medveten om som exempelvis förhållningssätt till barnen och säkerhet.
Vikariehandboken fungerar också att använda som diskussionsunderlag för att skapa gemensamma synsätt, arbetssätt och rutiner inom förskolan.
Författaren Ann-Sofie Måhlstedt är rektor, legitimerad förskollärare och lärare för yngre åldrar. För att dela med sig av inspiration, erfarenheter och idéer som kan användas i verksamheten driver hon Förskolebloggen.
Läs den digitalt eller ladda ner för eget bruk:
Artiklar och intervjuer
Här kan du hitta artiklar och intervjuer ur Förskoletidningen som är relevanta för dig i din roll som vikarie eller nyanställd.
Barn behöver språklig komplexitet
Förskollärarens eget språkande är det främsta pedagogiska redskapet för att höja barnens språkliga nivå. Det handlar om så mycket mer än att bara vara pratsam, skriver logopeden Karolina Larsson.
Läs "Barn behöver språklig komplexitet" på forskoletidningen.se
Den vuxne som förebild
Förskoletiden är betydelsefull för barns språktillägnande och förskolepersonalen viktiga språkliga förebilder. Polly Björk-Willén diskuterar personalens betydelse för barns språkutveckling.
Läs "Den vuxne som förebild" på forskoletidningen.se
”Jag är en stolt barnskötare!”
Jeanette Bonnevier älskar sitt jobb lika mycket idag som när hon första gången började jobba i barngrupp för 28 år sedan. Utbildningen som hon just nu går tillsammans med sina kollegor tycker hon ger nya insikter och lyfter barnskötarkompetensen.
Läs ”Jag är en stolt barnskötare!” på forskoletidningen.se
Enbart teori gör ingen pedagog
Att börja arbeta i förskolan, antingen som nyexaminerad barnskötare eller förskollärare ställer stora krav och som ny är det viktigt att vara insatt i uppdraget. Den verksamhetsförlagda utbildningen är en viktig pusselbit för att få goda förutsättningar att lyckas.
Läs "Enbart teori gör ingen pedagog" på forskoletidningen.se
Små detaljer gör skillnad
I en föränderlig värld som förskolans är det viktigt att det finns tydliga rutiner för introduktionen av nya medarbetare. Alla i personalgruppen behöver känna till rutinerna och alla behöver vara engagerade i introduktionen. Ibland är det detaljerna som gör det.
Läs "Små detaljer gör skillnad" på forskoletidningen.se
Gör varandra ännu bättre
Samarbete, samtal och uppmuntran gör oss bättre och vi behöver dela med oss av våra erfarenheter och analysera vårt arbete. Men det behövs också disciplin. Bli ett team som hjälper varandra.
Läs "Gör varandra ännu bättre" på forskoletidningen.se