Per Fagerström
Författaren Per Fagerström
Per Fagerström har tidigare arbetat som lärare och är numera skolutvecklare verksam främst i Göteborg på den kommunala uppdragsenheten Center för skolutveckling. Inom Göteborgs stads förskolor och skolor håller han kompetensinsatser mot verksamma mentorer och handledare samt ger stöd i olika former till skolledare.
Per Fagerström har under en längre tid också varit involverad i Göteborgs universitets VFU-handledarutbildning. Sedan 2003 har han via Karlstads universitet och projektet Problembaserad skolutveckling (PBS) arbetat med kollegialt lärande och utbildat lärledare. Numera gör han via Karlstads universitet insatser inom Skolverkets satsning Samverkan bästa skola.
Foto av Tobias Guldstrand.
Mer om och med Per Fagerström
Så får VFU-handledare stöd i ett komplext uppdrag
Att vara VFU-handledare för en lärarstudent är ett viktigt och ansvarsfullt uppdrag. Det är under den verksamhetsförlagda utbildningen som studenten får uppleva skolan i praktiken och många studenter vittnar om en verklighetschock när de går från teorin på utbildningen till den praktiska vardagen i klassrummet.
Läs intervjun med Per Fagerström och Tone Försund
Kollegialt lärande – så blir det ett kraftfullt verktyg
– Det har gått en smula inflation i begreppet kollegialt lärande. Alla diskussioner och workshops inom skolan är inte kollegialt lärande, säger Per Fagerström, lärare och skolutvecklare.
Läs intervjun med Per Fagerström om kollegialt lärande