Värna barns lekstyrka
En uppdragsutbildning med Margareta Öhman
Uppdragsutbildning med Margareta Öhman
I förskolans läroplan betonas att lek ska ha en central plats i utbildningen samtidigt som lekandet i sig är viktigt. Barn har en inneboende beredskap att leka. Denna lekstyrka består av en rad olika sammanvävda kompetenser som bidrar både till personliga lärstrategier och till psykisk hälsa. Barn sägs leka varhelst de får möjlighet och det fordras tillräckligt med tid och möjlighet att hålla kvar fokus.
I denna utbildning, som till stor del bygger på Margaretas Öhmans bok med samma namn, får du nya begrepp och redskap för att reflektera och analysera lekandet och i praktiken värna varje barns lekstyrka. Vi analyserar den vuxnes syn på lek och hur detta påverkar vårt val av position i förhållande till lekandet – som närvarande, medlekare eller iscensättare.
Ur innehållet:
- Hur ser möjligheten att leka ut i förskolan och förskoleklassen?
- Är leken en mellanaktivitet eller kärnan i verksamheten?
- Hur balanserar vi mellan lek som ett sätt att lära och lek för sin egen skull?
- Hur kan vi relatera undervisningsbegreppet till lek?
- Hur kan vi ge varje barn möjlighet att utveckla sin personliga lekstyrka?
Arbetsformer
Teoretiska pass blandat med dialog, samtal, övningar och reflektioner.
Målgrupp
Utbildningen vänder sig till alla som arbetar inom förskola och förskoleklass.
Om föreläsaren Margareta Öhman
Margareta Öhman är leg. psykolog med stor kunskap om barn och ungdomar med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, inlärningssvårigheter och problemskapande beteende.