Lärarna har fått verktyg och strategier för att skapa en mer inkluderande undervisningsmiljö.

Lärarna på Almåsskolan och Valåsskolan i Lindome har under läsåret 2023/2024 gått en processutbildning i lektionsdesign med differentierad undervisning. Det har lett till ett ökat fokus på pedagogiska samtal i arbetslagen och en ökad engagemangsnivå och trivsel hos eleverna. Det säger rektorerna Linda Svensson, Sofi Ljungholm och Ann-Louise Rantanen som tog initiativ till processutbildningen.

– Vi såg att det fanns ett behov av att öka tillgängligheten i undervisningen för alla elever, oavsett deras individuella behov, säger Linda Svensson, rektor för Valåsskolan och Almåsskolan.

Genom att implementera lektionsdesign ville skolledningen stärka lärarnas förmåga att skapa undervisning anpassad för olika inlärningsstilar och behov med fokus på inkludering och differentiering. Det fanns olika uppfattningar om vad differentierad undervisning innebär och skolledningen önskade nå samsyn på skolorna.

Vi såg att det fanns ett behov av att öka tillgängligheten i undervisningen för alla elever, oavsett deras individuella behov.

– För oss innebär differentierad undervisning att erbjuda eleverna varierade möjligheter att visa och utveckla sina förmågor och kunskaper för att nå så långt som möjligt utifrån egna förutsättningar, säger Ann-Louise Rantanen, biträdande rektor 7-9 på Almåsskolan.

Processutbildningen har pågått i snart ett läsår och skolledningen ser positiva förändringar i hur lärarna planerar sin undervisning och hur de anpassar sina metoder för att möta varje elevs individuella behov. 

– Processutbildningen har gett lärarna verktyg och strategier för att skapa en mer inkluderande undervisningsmiljö. De pedagogiska samtalen kretsar i högre grad än tidigare kring hur undervisningen kan utformas för att möta varje elevs specifika behov. Det har resulterat i en mer differentierad och anpassad undervisning, säger Sofi Ljungholm, biträdande rektor F-6 på Valåsskolan.

Vi har fortfarande ett arbete kvar att göra men vi har fått en riktning framåt och ett gemensamt språk inom professionen.

Effekter av processutbildningen

Speciellt i de yngre åldrarna syns de positiva effekterna. Fler elever har fått möjlighet att arbeta i sin takt och på sitt sätt, vilket har lett till ökat självförtroende och delaktighet. 

– Vi har fortfarande ett arbete kvar att göra men vi har fått en riktning framåt och ett gemensamt språk inom professionen, säger Ann-Louise Rantanen.

Arbetet kommer att fortsätta efter avslutad utbildning och skolledningen vill kunna integrera lektionsdesign i skolans kultur. Genom fortsatt fortbildning och workshops, besök i varandras klassrum och tillfällen till att regelbundet och gemensamt reflektera kring undervisning hoppas de hålla lektionsdesign vid liv och fortsätta utvecklas tillsammans.

– Lektionsdesign är ett förhållningssätt. När man inser att det både är tidsbesparande och gynnsamt för eleverna – samtidigt som det är utvecklande och främjar det kollegiala samarbetet så vill man inte gå tillbaka till någon annan typ av undervisning, säger Sofie Ljungholm.

Skolledningens råd för en framgångsrik utbildning 

  • Utbildningen måste vara relevant för skolans specifika behov och kontext.
  • Engagera lärarna – kommunicera tydligt syftet med utbildningen och hur den kommer gynna lärarna och eleverna.
  • Planera för tiden efter avslutad processutbildning – hur håller ni det levande via pedagogiska samtal, klassrumsbesök och reflektionstid.
  • Möjliggör tid för regelbundna uppföljningar och kollegiala träffar.

Skolledningen på Almåsskolan och Valåsskolan

Från vänster: Ann-Louise Rantanen, Linda Svensson och Sofi Ljungholm 


Av Helén Kim Sörensdotter, Gothia Kompetens
Foto högst upp på sidan av Johnér Images / Getty Images

Vi vet att våra processutbildningar fungerar

Genom expertkunskaper och ett strukturerat kollegialt lärande får vi med alla lärare på skolan i en gemensam utveckling. Och vi finns med er hela vägen.

Här har vi samlat omdömen och kommentarer från skolor som vi har arbetat med. Hoppas att deras åsikter kan hjälpa dig i ditt val av kompetensutveckling:

Gå till sidan med kundcase


Loggor: Facebook, Instagram och LinkedIn | © Facebook, Instagram och LinkedIn
Mer från Gothia Kompetens Skola finns på Facebook • Instagram • LinkedIn


Kuvert - symbol för Gothia Kompetens nyhetsbrev | © Gothia KompetensPrenumerera på vårt nyhetsbrev för att hålla dig uppdaterad.

Lärare med två elever i ett klassrum

”Diskussioner om undervisning höjer vår professionalitet som lärare”

Friskolan Asken i Strängnäs har låtit samtliga lärare utbildas i lektionsdesign och differentierad undervisning under höstterminen 2023 och vårterminen 2024. Friskolan Asken är en 4–9 skola där Johan Österås är förstelärare i svenska och engelska. Under processutbildningen har Johan Österås varit en av fyra processledare vilket innebär att driva arbetet framåt i kollegiet och leda utbildningens lärverkstäder.
Läs intervjun med Johan Österås, förstelärare i svenska och engelska åk 6–9

Närbild på skolelev bakifrån under en lärarledd lektion | © Taylor Wilcox / Unsplash.com

Lektionsdesign för en undervisning som inkluderar alla elever

– Vi vill se en undervisning som bygger på att alla elever är inkluderade, säger Susanne Lundberg, rektor på Nanny Palmkvistskolan i Helsingborg. Ett viktigt steg för att nå dit är att låta alla lärare på skolan utbildas i differentierad undervisning genom lektionsdesign. Det har förändrat deras arbetssätt och förbättrat alla elevers förutsättningar i sin kunskapsutveckling.
Läs intervjun med rektor Susanne Lundberg och biträdande rektor Pia Swärdh