
John Steinberg
Författaren och föreläsaren John Steinberg
John Steinberg är fil.dr i pedagogik. Han har arbetat som universitetslektor och som rektor. I dag är han konsult och föreläsare i sitt eget bolag, Steinbergs Utbildning AB.
John Steinberg är författare till ett femtiotal böcker inom förskola, skola, pedagogik, inlärning, värderingar, ledarskap och kommunikation. Klicka på respektive bok nedan för att läsa mer.
Foto av Marcus Gustafsson.
Mer om och med John Steinberg
Hur kan du handleda på ett sätt som hjälper eleven bäst framåt?
Att handleda och stötta eleverna är en viktig del av undervisningen. Men hur kan du stödja på ett sätt som hjälper eleven bäst framåt? John Steinberg menar att vi behöver lägga större fokus på att förstå elevens lärande för att kunna anpassa vår handledning.
Läs intervjun med John Steinberg
Lärarsnack med John Steinberg om elevens lärande
John Steinberg menar att eleverna behöver hjälp att förstå och bli medvetna om sina lärprocesser. Det ger dem tilltro till sin egen förmåga att lära. Titta på vårt Lärarsnack där Anna Sterlinger Ahlring träffar John Steinberg för att prata om elevens lärande:
Titta på Lärarsnack om elevens lärande
Hur ett starkt arbetslag skapas i förskolan
"Ett starkt och fungerande arbetslag delar enligt mig en gemensam värdegrund och har en hög ambitionsnivå. Man vill framåt. Det finns stor respekt för varandra och man arbetar prestigelöst. Alla hjälps åt och på så sätt är man lösningsfokuserad."
Läs artikeln av John Steinberg
Lärarsnack med John Steinberg om bra ledarskap hos lärare
Anna Sterlinger Ahlring träffar John Steinberg som är författare till ett femtiotal böcker inom förskola, skola, pedagogik, inlärning, värderingar, ledarskap och kommunikation. John lyfter bland annat vikten av att lärare behöver se sig själva som ledare och att det är de som är verktyget som ska utvecklas för att undervisningen ska bli så bra som möjligt.
Titta på Lärarsnack om bra ledarskap hos lärare
Använd ditt kroppsspråk och få med dig eleverna
Genom att använda kroppsspråket på ett medvetet sätt kan du skapa förtroende hos eleverna och lyckas bättre i ditt ledarskap.
Läs intervjun med John Steinberg
Skapa arbetsro i klassrummet
Läs artikeln Skapa rätt förutsättningar för arbetsro i klassrummet.