Del av bokomslag: Beredd på det oförberedda – HR | © Gothia Kompetens
Av Agneta Björck och Maja Gréen

HR:s funktion inför komplexa möten i arbetslivet

Du som arbetar inom HR - förbered dig inför det oförberedda.
Agneta Björck, HR-partner och specialist inom arbetsmiljö och rehabilitering, tillsammans med Maja Gréen, konsult och handledare inom ledarskap och utveckling, tar i denna artikel upp samspelet mellan HR och ledare, och hur ni tillsammans får det att fungera på bästa sätt före, under och efter komplexa möten.

Illustration på fjäril från bokomslag: Jobbet var min enda trygga plats | © Gothia Kompetens / Shutterstock / Lucky strokes
Intervju med Elin Holmgren och Rita Grünbaum

Hur kan du som chef se tecken på våld i hemmet?

En av fem vuxna har någon gång i livet utsatts för våld av en närstående. Våldet kan därför ta sig in på arbetsplatsen och få konsekvenser för alla medarbetare och även för dig som chef. Beteendevetaren Elin Holmgren och genusvetaren Rita Grünbaum svarar här på hur du som chef, ledare eller medarbetare kan se olika tecken och signaler på att en kollega utsätts för våld, eller själv utövar våld, i en nära relation. 

Del av bokomslag: Beredd på det oförberedda – Ledare | © Gothia Kompetens
Av Maja Gréen och Agneta Björck

Hur kan du som ledare förbereda dig inför komplexa möten i arbetslivet?

"Du som mötesledare behöver reglera spänningen för att ni ska få tillgång till den gemensamma intelligensen."

En artikel med utgångspunkt i boken Beredd på det oförberedda – Ledare vars ambition är att bidra till personlig utveckling och ge ett förhållningssätt före, under och efter komplexa möten i arbetslivet.

Illustration från bokomslag: Mänsklig touch | © Gothia Kompetens
Intervju med filosofie doktorn och utvecklingsledaren Jessica Arvidsson

Digitala lösningar i vården behöver inte vara din fiende

Jessica Arvidsson är en före detta enhetschef som numera arbetar som utvecklingsledare inom välfärdsområdet. Jessica har skrivit boken Mänsklig touch – digital litteracitet inom vård och omsorg för att väcka ett intresse för digitala lösningar och få fler att se dem som hjälpmedel snarare än fiender som tar tid från våra vårdtagare.

Vad innebär Giraffspråket?
Artikel av Anne-Christine Smith

Vad innebär Giraffspråket?

Giraffspråket handlar om att få bättre kontakt med andra och sig själv genom att vi lär oss att kommunicera våra känslor och behov, med fullt ansvar för oss själva och med medkänsla. I den här artikeln får du en introduktion i hur Giraffspråket kan hjälpa dig både i din arbetsroll och som privatperson.

Färgglad giraff: illustration från boken Förankra ditt ledarskap | © Gothia Kompetens
Artikel av Anne-Christine Smith

Att kommunicera – hur svårt kan det vara?

I boken Förankra ditt ledarskap – se behov och gränser med giraffcoachen belyser Anne-Christine de framgångsfaktorer hon använder för att hantera konflikter och förändring, och hur man finner sitt eget ledarskap. En del av detta är att hitta sin inre och yttre kommunikation vilket Anne-Christine förklarar i denna artikel.

Närbild på klocka - detalj från bokomslag | © Gothia Kompetens
Intervju med bemanningscontroller Annika Särnö

Hållbar bemanningsekonomi

Annika Särnö är utbildad personalvetare och undersköterska som numera arbetar som bemanningscontroller i Upplands-Bro kommun. Annika har skrivit en bok om bemanningsekonomi och konsten att bemanna utifrån ett hållbarhetsperspektiv. Men vad är egentligen bemanningsekonomi och varför är det avgörande för verksamhetens välmående?

Fallskärmshoppare i luften - del av bokomslag: Tillitsbaserat ledarskap
Artikel av Louise Bringselius

Tillitsbaserat ledarskap ställer krav på dig som ledare

Ledare som använder tillit utvecklar framgångsrika ledarskap och hållbara organisationer. Forskning visar att tillit skapar innovation, bra arbetsmiljö och förmåga att anpassa sig till medarbetarnas behov. I den här artikeln får du en inblick i tillitsbaserat ledarskap och hur det kan påverka din verksamhet positivt. 

Illustration: många olika aktiva människor under ett stort träd | © Gothia Kompetens
Intervju med Louise Bringselius

Valet mellan tillit och kontroll är enkelt

Tillit som ledningsfilosofi – en framgångsfaktor för din verksamhet
Louise Bringselius, docent i organisation och ledning har skrivit ett flertal böcker inom tillitsbaserat ledarskap och en av dem är boken Tillit – en ledningsfilosofi för framtidens offentliga sektor. I denna intervju lyfter Louise hur betydelsefullt tillit är för verksamheter inom offentlig sektor.

Jakob Carlander och Benjamin Carlander - Gothia Kompetens | © Gothia Kompetens
Artikel av Benjamin Carlander och Jakob Carlander

Vad är skillnaden på rättshaveristiskt beteende och stalkning?

Allt fler yrkesgrupper utsätts för hot, hat och olaga förföljelse – inte minst inom offentlig sektor. Svåra situationer som får drabbade att känna sig utsatta och hjälplösa. Men det finns strategier och verktyg för att lära sig att identifiera och hantera det. I den här artikeln förklarar Benjamin Carlander, leg. psykolog, och Jakob Carlander, leg. psykoterapeut, hur du kan se skillnad på rättshaveristiskt beteende och stalkning/olaga förföljelse.

En intervju om mångfald, inkludering och rättvisa

Hur kan din verksamhet uppnå hållbar mångfald på riktigt?

Gary Baker, Fadi Barakat och Norah Miller, som har omfattande erfarenhet inom mångfald och inkludering, har tillsammans skrivit boken Mångfald, inkludering och rättvisa (MIR) – vägen till en hållbar strategi. I denna intervju lyfter de hur du som ledare kan påbörja en hållbar strategi för ert mångfaldsarbete och vilka fördelar det har för er verksamhet.

Tecknad illustration: anställda i en kontorslabyrint | © Hanna Ingvarsson / Gothia Kompetens
Intervju med Åsa och Ralf Hedin

Ledarskap som gör ont i magen

Lär dig hantera svåra utmaningar som ledare och chef
Åsa och Ralf Hedin, båda med lång ledarskapserfarenhet inom offentlig sektor, har skrivit boken Ledarskap på allvar – ge dig själv bra förutsättningar. I denna intervju tar författarna upp några av de situationer som boken berör och som känns och nästan gör ont i magen när de uppstår, samt hur du som ledare kan agera och även förbereda dig på dessa utmaningar.

Maria Högberg - författare på Gothia Kompetens | © Bodil Bergman Hughes
Artikel av Maria Högberg

”Så här ökar du motivationen i en orolig värld”

Krig, klimatkris, inflation, högre priser och räntehöjningar. Det är inte säkert att alla står frustande i båset, fyllda med energi och lust att ta sig an det nya året. Tvärtom – alla negativa budskap kan påverka oss både hemma och på jobbet. Men det finns verktyg för att samla kraft och skapa tillförsikt.

– Det finns många ljusglimtar där ute. Vi kan välja att bli en resurs för varandra, säger vår författare Maria Högberg som är kommunikationstränare och handledare för chefer och personalgrupper. Här skriver hon om hur du och dina kollegor kan stärka er själva och varandra.

Jakob Carlander - författare och föreläsare på Gothia Kompetens | © Gothia Kompetens
Intervju med Jakob Carlander

”Jag vill stärka chefer att våga ta de svåra samtalen”

Många chefer upplever en ensamhet i de konfliktfyllda samtalen. Vad kan man göra och inte göra i komplicerade situationer?

– Det går att lära sig hur man kan bemöta starka känslomässiga reaktioner och hur man kan driva samtalet framåt professionellt, sakligt och konstruktivt. Jag vill motivera chefer att våga ta de här samtalen och visa hur de kan genomföra dem utan att ta det personligt eller bli upprörda, säger psykoterapeut, handledare och författare Jakob Carlander.

Glad kvinna på arbetsmöte - kollektiv intelligens | © Rebecka Rynefelt / Getty Images
Artikel av Helena Wallberg

Kollektiv intelligens för arbetsglädje och motivation

Har du också suttit i möten där några driver på lösningar på svåra problem och där ditt perspektiv inte bjuds in i diskussionen?

Det kan betyda att du jobbar i ett lågpresterande team där lösningsfokus premieras framför problemundersökning utifrån flera perspektiv. Det kan innebära att den organisation där du jobbar inte når de bästa resultaten och där arbetsmiljön inte är så bra som den kunde vara. Det kan betyda att du och din organisation behöver utveckla kollektiv intelligens.